BİR CÜMLENİN ANLAMINI BULMA
ANA FİKRİ BELİRLEME
ANA FİKRİ BELİRLEME
Her dilde olduğu gibi
İngilizce'de de her bir cümlenin bir ana anlamı vardır ve buna ana fikir denir.
Elbette ki cümlelerin içerisinde bulunan farklı yapılar bize olaylar, kişiler,
bulunulan yer ve zaman hakkında ek bilgiler verir, ancak her zaman için KİM
- NE YAPTI sorusunun cevabı tektir. Yani basitçe tekrar etmek gerekir ise;
bir cümlenin bir öznesi ve o öznenin yaptığı bir iş vardır. Önce bunu anlamak
gerekir.
Ana fikri bulmak deyince ilk önce aklınıza paragraf soruları veya okuma parçaları gelebilir. Ama ben size burada cümlelerin ana fikirlerini bulmaktan daha çok bahsedeceğim. Çünkü gördüğüm kadarı ile İngilizce öğrenmek için uğraş verenlerin ve sınavlara hazırlananların çoğu cümle bazında sıkıntılar çekmektedir. Ve bu sebepten dolayı da, okuma bölümlerinde başarısız olmaktadır.
Yukarıda da bahsettiğim gibi karşınızdaki cümle ne kadar uzun ve karmaşık görünürse görünsün, sonuçta basit tek bir anlamı vardır. Ek bilgi veren yapıları ayırt edebilmek için İngilizce gramer eğitiminizi tamamlamanız gerekir.
Örnek:
a) The boy saw
the man
|
Basit Özne ve
yüklem var.
Ana fikir: Çocuk adamı gördü |
b) The young
boy saw the old man
|
özne ve fiil de
birer sıfat var ama temel anlam aynı.
Ana fikir: Çocuk adamı gördü |
c) The naughty
young boy saw the angry old man
|
özne ve fiil de
ikişer sıfat var ama temel anlam aynı.
Ana fikir: Çocuk adamı gördü |
d) The naughty
young boy saw the angry old man in the room
|
Cümlede ek olarak
yer belirtilmiş ama temel anlam aynı.
Ana fikir: Çocuk adamı gördü |
d) The naughty
young boy saw the angry old man in the room yesterday
|
Cümlede ek olarak
zaman belirtilmiş ama temel anlam aynı.
Ana fikir: Çocuk adamı gördü |
Yukarıdaki basit
örneklerde de görülebileceği gibi, bir cümlenin temel anlamı içerisine
katılan diğer bilgilere rağmen değişmemektedir. Cümleye içerisine giren
sıfatlar, zaman zarfları ve yer tamlamaları bize ek olarak nerede, nezaman,
hangi özne hangi nesne gibi bilgiler verirler.
Dilerseniz örneğimizi biraz daha karmaşık hale getirelim. Basit bir cümle "CLAUSE" yani YAN CÜMLELER ile zenginleştirilir. |
|
e) The boy whom
I met in class A saw the man whose mother lives next to us
HE HIM |
Özne de bulunan ismin sonuna ve nesnenin sonuna
birer ADJECTIVE
CLAUSE (SIFAT CÜMLECİĞİ/ YAN CÜMLE) getirerek isimler hakkında ek
bilgi verilmiş. Ancak temel anlam aynı.
Ana fikir: Çocuk adamı gördü |
e) The boy whom
I met in class A saw the man whose mother lives next to us in
the house where a terrible murder took place several years ago.
|
(E) örneğindeki
cümlenin sonuna uzun bir yer tamlaması ekleyerek yer ve o yerde olan ek bir
olay hakkında da NOUN CLAUSE kullanılarak bilgi verilmiş. Ama temel anlam
aynı.
Ana fikir: Çocuk adamı gördü |
Örnekler çok daha fazla şekilde artırılabilinir. Cümle içerisine "accidentally gibi bir zarf yerleştirilebilinir veya daha karmaşık görünen gramer yapıları eklenebilir ama unutmayın ki temel anlam hep aynıdır.
NEREDEN BAŞLAMALIYIM ?
1) Gramer öğrenin. Bunu söylemekten hoşlanmıyorum ama GRAMER (Dil Bilgisi) çalışmadan cümlelerin içinden çıkmazsınız. Ama tüm çalışmanızı da İngilizce gramer eğitimi üzerine kurmayın!
2) Kelime öğrenin. Kelime öğrenmeyi bilmek bile ayrı bir bilim bence. Bu konuda size önerebileceğim bir teknik yok maalesef. Ama şunu diyebilirim ki, her gördüğünüz kelime grubuna saldırmayın. Önce temel fiilleri öğrenin, sonra sıfatları ve temel isimleri. Daha sonra kelime hazinenizi sıfat ile geliştirebilirsiniz.
Kimileri cebince kelime kartları taşır, kimileri evde her gün on kelime ezberler, kimileri web sitelerini kullanır ve kimileri de CD'lerden kelime öğrenmeye çalışır. Hangisi daha iyi bilemiyorum. Belki de hepsi. Bu konuda deneyim ve fikir sahibi olanlar bizimle paylaşın.
Bildiğim bir şey var ki kelime öğrenmek zaman ve birikim işidir. Daha önce bir kaç kez karşınıza farklı cümlelerde çıkmamış kelimeleri aklınızda tutmanız mümkün değildir. Hafıza setleri bu konuda farklı çalışmalar sergilemektedirler. Kullanmadığım için bir yorum yapmayacağım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder